El tramvia -El mitjà de transport més ecològic

El tramvia, durant tota la primera meitat del segle XX, era el mitjà de transport més estès i el més popular en la majoria de ciutats d’Europa i d’Amèrica.

Branguli fotògraf -Tramvia a  Collblanc 1920

P

“El tramvia va ser un mitjà de transport molt popular a Barcelona durant la primera meitat del segle XX. Cap als anys 60 la companyia Tramvies de Barcelona va començar a suprimir-los al.legant diferents excuses, que entorpien el trànsit automobilístic o que eren antiestètics, i van ser substituits per autobusos.” 

Tibidabo tramvies

El tancament definitiu es produeix la matinada del 18 al 19 de març de 1971. La del Tramvia Blau, al Tibidabo va ser la única línea que es va mantenir en funcionament.

“I, de sobte, sota l’aiguat,

comencen a lluir les llums

mullades d’un vell dia repetit

i una onada de satisfacció

m’estira i em retorna al dia

en què encara corrien els tramvies.”

R.Bonàs Miró

Enrique Martínez Cubells -Tranvias en la Puerta del Sol 1902

Voleu fer un agradable recorregut en tramvia per la Barcelona de l’any 1908? Seieu, observeu els tipus que dónen vida als carrers i mireu quina ciutat més viva i més activa…

Documental “Barcelona en tranvia” de 1908-1909 realitzat per Ricardo Baños.

Tramvia a Barcelona

http://www.tramvia.org/
La pàgina web no oficial TRAMVIA.ORG és una iniciativa personal en defensa del tramvia com a part del transport públic a Catalunya

Els clàssics tramvies PCC dels anys trenta encara funcionaven perfectament als anys setanta en ciutats com Toronto, San Francisco, Filadèlfia i Cleveland, i avui, tot i que per al servei habitual s’han substituït per models més moderns, alguns encara funcionen de manera regular, sovint com a atracció turística.

Filadelfia -Pennsylvania 1909

I és que el tramvia contamina menys, no fa soroll, consumeix menys energía i la seva infrastructura és fàcil de mantenir.

Chicago 1907

Als Estats Units, es va constituir la NCL (National City Lines) un holding d’empreses format per General Motors, Firestone Tire,Standard Oil of California i Phillips Petroleum, i varen conspirar per a substituir els tramvies per autobusos i així forçar la població a utilitzar l’automòbil de manera creixent.
Entre 1936 i 1950 la National City Lines va comprar els sistemes elèctrics de més de 45 ciutats i varen ser substituïts per autobusos de la General Motors.

A les ciutats on varen quedar, els tramvies dels anys trenta, els coneguts PCC, encara estaven en perfectes condicions als anys 70.
Hungria 40's Imre Kinski

In the first half of the twentieth century, the tram was the dominant form of public transport in many of the urban areas…

Tranvía en Madrid 1941

Nueva Delhi circa 1950

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s