El llindar i la seva significació simbòlica

El llindar és la frontera del sagrat, que participa de la transcendència del centre. És el trànsit entre dos estats , entre dos móns , entre el conegut i el desconegut.

17 Zanzibar door

La significació del llindar prové del seu paper de trànsit entre l’exterior (allò que és profà ) i l’interior (allò que és sagrat).

1381

El llindar s’obre a un misteri , és l’obertura que permet entrar i sortir. Es el símbol de la imminència de l’accés i de la possibilitat d’arribar a una realitat superior.

4993

“El occidental moderno experimenta cierto malestar ante las formas de manifestación de lo sagrado… Al manifestar lo sagrado, un objeto cualquiera se convierte en otra cosa sin dejar de ser él mismo…

Chateau Noisy 03
El hombre entra en conocimiento de lo sagrado porque se manifiesta, porque se muestra como algo diferente por completo de lo profano. Usamos el término de hierofanía para denominar el acto de esa manifestación de lo sagrado. Su contenido etimológico es: ‘algo sagrado se nos muestra’.
Mircea Eliade Lo sagrado y lo profano

Coptic Hanging church in Cairo

“El umbral es a la vez el hito, la frontera, que distingue y opone dos mundos y el lugar paradójico donde dichos mundos se comunican, donde se puede efectuar el tránsito del mundo profano al mundo sagrado…

Fes -Marroc  Porta de mesquita

El umbral, la puerta, muestran de un modo inmediato y concreto la solución de continuidad del espacio; de ahí su gran importancia religiosa, pues son a la vez símbolos y vehículos del tránsito.”
Mircea Eliade

Porta de la torre del campanar de Burriana

                       En el interior del recinto sagrado queda trascendido el mundo profano.

JORDANIA -1

Aquest espai sagrat constituirà el centre del món -l’axis mundi- o l’eix estructurador de l’orbe.

Door in Kamru Fort  -Kinnaur  India

L’home sent la necessitat d’entrar en contacte directe amb els espais hierofànics , necessitat que és d’essència religiosa . La hierofania es repeteix per mitjà de rituals de construcció . L’erecció d’una nova ciutat repeteix la creació del món.

Porta del Tibet

“Cada ciudad, cada nueva casa construida significa imitar una vez más el gesto genésico, y en cierto sentido repetir la creación del mundo. Así, toda ciudad, toda morada, se encuentra en el ‘centro del universo’; por eso, para construirla, ha habido que abolir el espacio y el tiempo profanos e instaurar el espacio y el tiempo sagrados.”

K. Chinchilla ‘Conociendo la mitología’

Shah  iZinda Door of Sufi Shrine foto de 1977

Certs mites fundacionals han estat a l’inici de la fundació de les primeres ciutats en algun moment entre el VI i el III mil•lenni a.C.

Kilpeck church in the Herefordshire

Les ciutats es van desenvolupar a partir dels centres cerimonials, i aquests centres eren vistos com extraordinàries manifestacions de poder sagrat.

Taronja i blau

Aquesta manifestació van permetre l’expressió de poder en un lloc específic, posant l’accent en el valor de la vida sedentària. El mite de Gilgamesh a Babilònia i el de Ròmul i Rem a Roma són mites fundacionals.

Temple door Yokohama  Japan  Photo Bernard Languillier

Veure: https://fotent.wordpress.com/2013/07/09/la-torre-de-babel-interpretacio-del-mite/

Advertisements

Una resposta a “El llindar i la seva significació simbòlica

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s