Internet i el futur de les xarxes socials

Pretenem cridar l’atenció sobre la fe ingènua i pueril que hem dipositat en les noves tecnologies de la informació, sobretot pel que fa al desenvolupament dels pretesos espais de llibertat i de participació que ens ofereixen les xarxes socials, aquells que ens havien de conduir automàticament vers transformacions socials alliberadores.

Unicef ha criticat el fenomen que promouen algunes pàgines i usuaris de Facebook de posar ‘M’agrada’ per contribuir suposadament amb alguna causa solidària. L’ONG ha deixat clar, precisament en el seu perfil de la xarxa social, que un clic en ‘M’agrada’ no salva vides.

crisis-relief-singapore-liking-isnt-helping-1

The idea is simple but daring – virtual things don’t count in real life and even a billion “Likes” on Facebook won’t help those facing crisis in their everyday lives.

Artist Hani Abbas tells us he believes the campaign was inspired by this comic he created several months ago:
Hani Abbas

Aquest sistema de suport a determinades causes ha donat peu a una generació “d’activistes de sofà”, que només mostren el seu suport a través de xarxes socials, però que mai s’involucren en persona o amb la seva butxaca.
Sembla que comença a ressonar un clam per tornar al contacte real, no només pel que fa a les ONG’s que demanen ajut i atenció a determinades causes, sinó per a la gent ordinària que vol tenir una conversa cara a cara amb els amics o amb els amics dels amics.

I Like

La reflexió que ara s’imposa és: quin serà el veritable ús de les xarxes socials en el futur proper i com contribuiran les xarxes socials virtuals a la creació de xarxes socials reals?
“En Internet muchas veces nos convencemos a nosotros mismos de que hacer cosas a la vez es casi lo mismo que hacerlas juntos. Y no se me ocurre una realización más acabada del ideal neoliberal de una sociedad plenamente mercantilizada, en la que la deliberación política en común ha quedado reducida a una anécdota inane.” José Antonio Millán

M'agrada
Pau Alsina, professor dels estudis d’arts i humanitats de la UOC creu que, després d’una etapa de “concessió excessiva”, s’està entrant ara en una altra d’un “ús més assenyat i menys eufòric” i que “Internet i les xarxes socials només “acceleren” els processos de banalització de la intimitat que ja estaven en marxa”.
social_media

En el seu llibre “Sociofobia” el sociòleg César Rendueles ens ofereix una visió escèptica de les noves tecnologies i de la seva pretesa ‘revolució tecnològica’. Retrau a les noves formes de sociabilitat en xarxa el seu fracàs a l’hora de propiciar canvis estructurals en la societat ja que han acabat per convertir-se en un pou sense fons de pura superficialitat.

Rendueles 641

Rendueles ens proposa veure l’univers cibernètic com l’últim avatar de la “cultura de masses”, allò que el filòsof Ortega y Gasset havia descrit com “el triomf final de les multituds acrítiques, adotzenades i sense criteri que ha suposat l’adveniment de la societat urbana industrial.”
Perquè, segons l’autor “ni facebook nos reportará mayores cuotas de justicia social ni reforzará nuestros vínculos sociales.” “El gran desafío de la democracia radical en la postmodernidad es no confundirse a sí mismo con las elecciones que hacen los consumidores en el mercado o los usuarios en Internet. La reflexión política no tiene nada que ver con una agregación de preferencias a través de algún dispositivo técnico, ya sea la compraventa o una red social”

Top Platforms   -Febrer 2014
Which networks are most popular? Facebook is still on top across the globe. According to figures from Business Insider, Facebook is tops worldwide with 1.16 billion monthly active users. Second is YouTube’s 1 billion.
What’s next? Twitter or Google+? Not quite. Actually worldwide, Qzone in China is third with 712 million, followed by Sina Weibo at 500 million and WhatsApp at 350 milllion.
The sixth most popular platform is Google+ at 327 million, followed by Tumblr at 300 million and LINE at 275 million.
Finishing up the top 10 is Twitter at 240 million and WeChat at 236 million. Other popular networks like LinkedIn ranked 12th with 184 million, Instagram at 14th with 150 million and Pinterest at 17th with 50 million.

These data have changed, see here data 2018: Estimated Unique Monthly Visitors  June 2018   https://smallbiztrends.com/2016/05/popular-social-media-sites.html

‘En la actualidad, más de 1.500 millones de personas utilizan la aplicación de mensajería instantánea WhatsApp y aún más YouTube; Twitter cuenta con unos 326 millones de usuarios y Facebook supera los 2.200 millones. Esto convierte a estas plataformas online en uno de los medios de transmisión de mensajes políticos más importantes en países democráticos a nivel internacional. El papel de estas aplicaciones ha sido, por ello, determinante en numerosos procesos electorales en todo el mundo. Por su naturaleza viral, son plataformas en las que la desinformación —que ya de por sí se mueve más rápido que una noticia contrastada— puede llegar a circular fácilmente con gran velocidad y de forma masiva.’ 
https://elordenmundial.com/las-redes-sociales-armas-de-la-ciberdemocracia/

Expo_16

http://marctimon.wordpress.com/2013/12/11/larticle-del-dilluns-en-dimecres-el-facebook-els-magrada-i-legocentrisme/

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s