Henry Moore, escultor i dibuixant -Shelter drawings

Henry Moore és molt conegut per les seves escultures però no gaire pels seus dibuixos, com aquests de persones dormint als subterranis del Metro (Underground) de Londres durant la Segona Guerra Mundial.

Shelter Scene: Bunks and Sleepers 1941 Henry Moore OM, CH 1898-1986 Presented by the War Artists Advisory Committee 1946 http://www.tate.org.uk/art/work/N05711
Shelter Scene: Bunks and Sleepers 1941 Henry Moore    http://www.tate.org.uk/art/work/N05711

El metro de Londres va servir de refugi a l’època dels bombardejos alemanys sobre la ciutat durant la segona guerra mondial, entre el 7 de septembre de 1940 y el 16 de maig de 1941.

Blitz -West End Air shelter -Refugio antiaéreo en una estación del metro de Londres.

Henry Moore va realitzar una sèrie de dibuixos -els anomenats “shelter drawings”- on reflectia la seva impressió al davant d’aquests refugis improvisats i dels londinencs pobres que dormien al metro de Londres, a l’abric dels bombardejos.

Henry Moore -Shelter drawings 03

Una tarda, a la tardor de 1940, Moore es va posar a cobert d’un atac aeri a l’estació de metro de Belsize Park. En tornar al seu estudi va fer alguns dibuixos de memòria. Quan Kenneth Clark, president de la Comissió War Artists’ Advisory Comittee (WAAC), va veure aquests dibuixos li’n va encarregar altres de nous i va anomenar  Moore com un dels artistes oficials de guerra.

Woman Seated in the Underground 1941 Henry Moore OM, CH 1898-1986 Presented by the War Artists Advisory Committee 1946 http://www.tate.org.uk/art/work/N05707
Woman Seated in the Underground 1941 Henry Moore   http://www.tate.org.uk/art/work/N05707

Moore treballà en aquesta sèrie des de la tardor de 1940 fins a l’estiu de 1941. Durant aquest període va realitzar més de seixanta dibuixos, dels quals la WAAC en va adquirir disset i van ser exposats a la National Gallery amb obres d’altres artistes.

War Artists’ Advisory Comittee (WAAC)

Henry Moore -Shelter drawings 02 Des del començament de la guerra al setembre de 1939, la possibilitat de que fos Londres fos bombardejada per l’Exèrcit nazi va provocar el tancament de la major part dels centres culturals, sales de concerts i els Museus de la ciutat.  Una de les poques excepcions va ser la National Gallery que, per iniciativa del seu director Kenneth Clark, va decidir continuar amb la seva comesa de difusió cultural… Al novembre de 1939 es va convertir en el promotor del War Artists’ Advisory Comittee (WAAC), depenent del Ministeri d’Informació, que ja durant la primera Guerra Mondial havia encarregat a diferents artistes la realització de treballs que tinguessin com a protagonista el conflicte bèl·lic.

Henty Moore -shelter_sketchbook1

Durant aquest temps Henry Moore va ser comissionat com artista de guerra juntament amb John Nash, Graham Sutherland i altres. A més, el seu estudi havia estat bombardejat el 1939 i no va poder fer escultures fins a l’any 1942.

Grey Tube Shelter 1940 Henry Moore OM, CH 1898-1986 Presented by the War Artists Advisory Committee 1946 http://www.tate.org.uk/art/work/N05706
Grey Tube Shelter 1940 Henry Moore    http://www.tate.org.uk/art/work/N05706

“Numerosos estudios han señalado la importancia de los dibujos realizados durante la guerra en la evolución artística de Henry Moore. En esta etapa en la que abandonó cinceles y gubias, Moore pasó de un lenguaje ligado al surrealismo a un acercamiento más humanista a la figura humana que se aprecia en las obras inmediatamente posteriores a sus dibujos de la guerra.” 

Henry Moore -Women and children in the tube 1941

“La guerra resaltó y fomentó el lado humanista de mi obra” decía Moore consciente de la repercusión que había tenido sobre él este episodio histórico… Cuando en 1940 el dibujo se convirtió en su principal medio de expresión y se independizó de la escultura, mantuvo algunas de las características que Moore había definido durante los años anteriores.” 

Marta Ruiz del Árbol -Un artista en guerra: Henry Moore y sus Escenas de refugio

The shelter drawings
Aquests famosos dibuixos, sorprenents i punyents alhora, fets amb llapis, tinta, gouache i llàpissos de cera, ens mostren uns éssers dorments que, per la forma en què jeuen, amb les espatlles encorbades, els rostres angoixats i sovint donant-nos l’esquena, transmeten un sentit de desesperació i de resignació, un cansament sense mesura, sobretot ‘Pink and Green Sleepers’ i ‘Two Sleepers in the Underground’, centrant magistralment el tema de l’efecte de la guerra sobre els petits éssers individuals.

Henry Moore -Pink and Green Sleepers 1941

Tant el ‘Shelter Tilbury’ a l’East End londinenc -un enorme soterrani sense instal·lacions de sanejament capaç d’albergar a 15.000 persones- com altres refugis pobrement equipats per a la plebs de Londres, van impulsar Moore a afirmar que “L’única cosa que em venia a la ment al davant d’aquests refugis eren les bodegues d’un vaixell d’esclaus.”

Henry Moore -Sleeping Positions 1940-41

Moore devia fer breus esbossos in situ, prenent només algunes notes furtives que després, de tornada a casa, convertia en esbossos. Els resultats -figures embolicades, monumentals, anònimes, atrapades en els vòrtex dels túnels- són algunes de les més tèrboles imatges de la guerra, encara que profundament humanes.

henry-moore-shelter-scene

En els seus dibuixos Henry Moore fa servir una tècnica semblant a les corbes de nivell que consisteix en l’utilització de línies corbes paral·leles per a mostrar els contorns de les formes dibuixades. En aquesta tècnica, a més de la línia que definia el contorn, introduïa altres linees en sentit horitzontal que creaven els volums sense necessitat de fer ús de l’ombrejat.

Henry Moore -Dos madres con sus hijos 1941

Irònicament, van ser aquests dibuixos dels refugis antiaeris i no les seves escultures els que li van atorgar a Henry Moore el reconeixement i la fama. Per primera vegada la gent prenia en compte la seva obra. Durant les dues dècades posteriors a la Segona Guerra Mundial va assolir fama internacional pels seus bronzes monumentals exposats en espais exteriors, cívics i públics d’arreu del món.

Henry Moore -Gran figura 1986 Gernika -Bizkaia

L’escultura de Moore ha fet d’ambaixadora del seu país natal, i el seu art és un dels pilars de la Col·lecció del British Council. Tot això va ser possible en gran part gràcies a la crítica d’Herbert Read, membre del Comitè de Selecció de la Biennal de Venècia, qui va escriure en el catàleg del Pavelló anglès que Moore “havia estat investigant ‘l’idioma mundial comú de les formes’: una ambiciosa recerca per a un tipus de pre-babeliana forma de comunicació.”

Henry Moore -Double Oval 1966

“El reconeixement internacional de Moore ve simbolitzat pel premi internacional d’escultura que li va ser atorgat en la Biennal de Venècia de 1948 i ve a demostrar que el seu art en aquell moment no era ni poc compromès ni poc original, com se li ha retret posteriorment.”

“L’art de Moore en la dècada després de la guerra no tenia encara les formes ondulants i enganxoses que més tard tindrien les seves grans escultures públiques.”

Serena Davies

Henry Moore -Madonna and child 1943-4

A l’agost de 1941 la WAAC li va proposar un altre encàrrec que portaria a l’artista a dibuixar als miners del nord d’Anglaterra.

Henry Moore -At the Coal Face. A miner pushing a tub 1942Els poderosos dibuixos de Moore dels miners treballant semblen conformar en conjunt una immensa massa palpitant en el seu esgotador treball sota terra, confinats en un espai limitat i enfosquit.

Henry Moore -miners

“Hints of the stylistic monotony that was to come are visible in his drawings of Yorkshire miners, also here, where dinginess and stasis seem to have taken over after the movement-filled shelter drawings.”   Serena Davis

Henty Moore -Miner at work 1942

La litografia ‘Spanish prisioner‘ (1939), testimonia el compromís polític de l’autor; el propòsit, estroncat per l’esclat de la Segona Guerra Mundial, era de vendre’n exemplars per recaptar recursos en benefici dels republicans reclosos als camps de concentració.

Henry Moore -Spanish Prisoner 1939

Veure:
-Henry Moore: My Ideas, Inspiration and Life as an Artist (London: Ebury Press, 1986) Henry Moore and John Hedgecoe
-Alice Correia, ‘Biography’, in Henry Moore: Sculptural Process and Public Identity, Tate Research Publication, 2015

Standing Figures 1949-51 Henry Moore OM, CH 1898-1986 Presented by the artist 1975 http://www.tate.org.uk/art/work/P02074
Standing Figures 1949-51 Henry Moore   http://www.tate.org.uk/art/work/P02074

Veure:

Herbert Read, Sculpture and Drawings by Henry Moore
Vencice exh. cat. London: British Council, 1948

-https://www.tate.org.uk/art/research-publications/henry-moore/alice-correia-biography-r1171900

-http://venicebiennale.britishcouncil.org/people/reference/henry-moore

Henry Moore -Family groups

NOTA

Aquestes imatges de persones que utilitzen els túnels del metro de Londres com a refugi contra els atacs aeris ens recorden els camps de concentració contemporanis i les escenes, per desgràcia tan habituals, dels campaments de refugiats que proliferen en extenses àrees del món degut als desastres de la guerra.

Els actuals conservadors anglesos  ténen aquí un exemple extret de la seva mateixa incòmoda història per a pensar com s’han de sentir els refugiats que ells no volen, perquè mireu que n’han arribat a fer de guerres i d’intrigues, des que eren els amos de l’Imperi fins ara mateix, quan sembla que volen limitar-se a conservar els mobles dins aquesta olla de grills en la que s’ha convertit el món.

Henry Moore book

Categories: General

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s