L’espiritualitat islàmica – السلام عليكم

 “El perfum de l’espiritualitat islàmica mai ha estat separat de la vida dels que caminen per la sendera o tariqah, que són justament aquells que realitzen l’estat suprem de la perfecció espiritual, objectiu de l’home i propòsit final de la seva existència.”

Konya -Octogonal minaret with torquoise relief from Seljuk time

KonyaOctogonal minaret with torquoise relief from Seljuk time

“La tariqah o sendero espiritual, comúnmente conocido como Tasawwuf o sufismo, comprende la dimensión interior y esotérica del Islam.
Al igual que la shari’ah, tiene sus raíces en El Corán y en la sunnah profética, la tariqah es el corazón del mensaje del Islam y, como nuestro corazón físico, permanece oculto a la vista externa.”
​Seyyed Hossein Nasr

Al Maridani Minaret -El Cairo

Minaret  de la mesquita Al Maridani -El Caire  Egipte

“El sufisme en la pràctica és fonamentalment contemplatiu i emocional. Consisteix en sentir i descobrir, ja que s’accedeix a la ma’arifa (gnosi) al través de l’estat d’èxtasi”

Ghazni Minarets-01

Ghazni Minaret

AlGhazali escriu que allò més peculiar dels sufís “no es pot aprendre i només s’aconsegueix mitjançant l’experiència directa, l’èxtasi i la transformació interior

Aziziye camii Konya

Aziziye camii Konya

La dansa extàtica dels sufís  –La via mística per arribar a Déu

Els fuqarâ’ o «pobres», tal i com s’anomenaven els membres de les ordres sufís, recitaven junts poemes d’amor i entonaven lletanies de forma rítmica. De vegades, feien servir instruments musicals.

Sama -Miniatura persa del s. XV Dervishes danzando

Sama -Miniatura persa del s.XV   Dervishes danzando

El ejemplo más notorio de misticismo extático es el de Jalâl al-dîn Rûmî  (Anatolia, siglo XIII).
Rûmî fue un gran poeta persa, totalmente entregado al amor divino, que percibía en toda la Creación.
​A menudo, entraba en trance de manera inesperada mientras giraba. A veces decidía realizar ceremonias con música a las que asistían sus discípulos y, eventualmente, una asistencia libre, y que podían durar hasta varios días seguidos.

Miniatura persa -Vers la música a l'èxtasi

Miniatura persa -Vers la música a l’èxtasi

The main instrument of the Sufis from the East (Iran/Anatolia/Uzbekistan/ Pakistan) is the Nay:
​“This reed flute of the Sufis carries a very important symbol through its emptiness: for the human soul to approach and connect to the Divine, it must be empty and pure to be a channel and a recipient for the Divine.”

Sufi ney

Jalal al-Din Muhammad Rumi founded  the Mevlevi Sufi order.  The centre of the order was at Konya, Turkey, where Rumi is buried. They are commonly known as the Whirling Dervishes due to their practice of whirling as a form of dhikr (remembrance of Allah).

Fahrelnissa Zeid

Fahrelnissa ZeidSama dance

«Todos hemos escuchado esta música en el Paraíso -escribía el poeta místico Rumí en el siglo XIII- Aunque el agua y la arcilla que componen nuestro cuerpo hagan planear sobre nosotros una duda, algo de esa música vuelve a la memoria».

Khiva -Uzbekistan

Minaret de Khiva -Uzbekistan 

The ecstatic dance Manuscrit de Chirâz -Iran Dansa extàtica 1581A l’academicisme occidental encara li manca, en general, molta oïda musical per a l’espiritualitat.”

Algunes de les proposicions doctrinals i intuicions espirituals de Hal.laj o Ruzbehan, Suhrawardí o Rumí, grans místics musulmans, sobrepassen amb escreix els principis fonamentals de l’Islam ortodox.

Hujwirí (mort 1072) Tracta el tema de l’exili espiritual
A ulls del sufi el món és un lloc d’exili per a tots aquells que se saben separats de l’Amic
Veure “Kaixf al-mahjub” -Primer manual sufí de la història -en llengua persa.

Manuscrit de Chirâz -Iran  Dansa extàtica 1581 

Minaret de Sana'a Yemen -Foto de Tona Romeu

Minaret de Sana’a Yemen –Foto de Tona Romeu

Javad Nurbakhsh
En el paraíso de los sufíes”  Luis Cárcamo  Madrid 1992
La pobreza espiritual en el sufismo”  Nur  Madrid 1997

Minaret mosquée des Teinturiers Tunis

Minaret de la mosquée des Teinturiers a Tunis

“L’Islam és la religió més difícil d’”assumir” car emplaça a l’home sol davant de la majestat de Déu. La grandesa de l’home, la seva trascendència, ve d’aquesta solitud davant de l’Esser Suprem.
Cada home, havent conegut el missatge, te el deure d’encarregar-se’n, i d’aquesta manera es veu cridat a situar-se directament cara a cara amb aquesta trascendència.”

“L’Imam Shatibi (de Xàtiva) ens exhorta de manera explícita a no deixar-nos enganyar per la lletra sinó a anar sempre cap a l’esperit dels textos (ruh al nass) per captar-ne els secrets.”
Abdelwahab Bouhdiba, sociòleg tunesí.

Wazir Khan mosque Lahore

Minaret de Wazir Khan mosque Lahore

Igual que parlem d’una espiritualitat més enllà de les formes religioses, també cal parlar de la música més enllà de les formes musicals. No pot expressar-ho millor H. Corbin en referir-se a Rûzbehân, gran Mestre sufí persa (1128-1209):

“Al final de su vida…se abstuvo de la práctica de la audición musical; no necesitaba ya de la mediación de sonidos sensibles: escuchaba los sonidos inaudibles en una música puramente interior…
“Al término de la experiencia de toda una vida, en el momento en que el oído del corazón, el del hombre interior, se vuelve indiferente a los sonidos del mundo exterior, he aquí que escucha sonoridades que jamás escuchará el hombre disperso, fuera de sí, arrancado a sí mismo por las ambiciones de este mundo.”

Qutb-minar -Delhi minaret (3)

                                                   Qutb minar -New Delhi  India

Según los sufís el proceso de creación no es solamente temporal sino que se renueva a cada instante. La identidad en el tiempo de los seres que percibimos no es nada mas que una ilusión. “La maravilla de las maravillas, escribe Ibn´Arabi, es que el hombre esta en una continua transformación, y por lo tanto no tenemos consciencia de ella en razón de lo extremadamente tenue del velo y de la similitud de las formas que se suceden”.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s